Kegemukan kini menjadi isu
global di mana seramai 14 peratus daripada penduduk dunia didapati menghadapi
masalah kegemukan. Golongan konsumer kini semakin menyedari akan kaitan isu
kesihatan dengan diet yang tidak sihat. Amalan pemakanan yang tidak sihat
mendorong kepada masalah kegemukan.
Liputan krisis obesiti dan
model saiz kecil mendapat liputan yang besar dari media. Pihak Media juga turut
bertanggungjawab di atas desas desus berkenaan makanan bahaya yang dikaitkan
dengan barah serta makanan 'ajaib' yang dikatakan dapat membolehkan anda hidup
dengan lebih lama.
Keinginan global untuk
keremajaan dan kesempurnaan fizikal mendorong faktor peningkatan dalam
kesihatan dan kesejahteraan di agenda sosial. Lebih ramai pengguna mempunyai
keperluan diet khas dan mengelakkan kumpulan makanan tertentu. Ini menjadikan
kesihatan dan kesejahteraan pilihan yang sangat peribadi.
Ianya jelas bahawa
permintaan makanan yang sihat (atau apa yang dianggap seperti itu) akan menjadi
isu yang penting bagi pengusaha seperti anda dalam tempoh 5 tahun akan datang. Industri
pemakanan telah diberi amaran mengenai kesan buruk makanan segera di setiap
sudut jalan di Amerika Syarikat. Tambahan pula dengan kekurangan aktiviti
fizikal, ia telah membawa kepada wabak obesiti dengan kesan implikasi sosial
dan kewangan.
Industri makanan mula
bertindak berdasarkan kesedaran asas untuk menjadikan 'pilihan sihat dan
pilihan yang mudah'.
Ini dapat dilihat melalui
inisiatif seluruh dunia: - Di Amerika Syarikat Pentadbiran Makanan dan Dadah
(FDA) mengeluarkan maklumat mengenai Akta Penjagaan Mampu , yakni kehendak
persekutuan untuk pelabelan nutrisi pada menu.
Cadangan EU untuk Peraturan
Maklumat Makanan masih dalam perbincangan di Majlis Eropah dan akan
dilaksanakan di seluruh negara-negara Eropah.
Ini bererti pengusaha perlu
bertindak. Bukan sahaja memastikan supaya tidak dipersalahkan kerana isu-isu
kesihatan,
No comments:
Post a Comment