Saturday, July 25, 2015

Kegemukan Berpunca dari Pemakanan

Kegemukan kini menjadi isu global di mana seramai 14 peratus daripada penduduk dunia didapati menghadapi masalah kegemukan. Golongan konsumer kini semakin menyedari akan kaitan isu kesihatan dengan diet yang tidak sihat. Amalan pemakanan yang tidak sihat mendorong kepada masalah kegemukan.

Liputan krisis obesiti dan model saiz kecil mendapat liputan yang besar dari media. Pihak Media juga turut bertanggungjawab di atas desas desus berkenaan makanan bahaya yang dikaitkan dengan barah serta makanan 'ajaib' yang dikatakan dapat membolehkan anda hidup dengan lebih lama.

Keinginan global untuk keremajaan dan kesempurnaan fizikal mendorong faktor peningkatan dalam kesihatan dan kesejahteraan di agenda sosial. Lebih ramai pengguna mempunyai keperluan diet khas dan mengelakkan kumpulan makanan tertentu. Ini menjadikan kesihatan dan kesejahteraan pilihan yang sangat peribadi.

Ianya jelas bahawa permintaan makanan yang sihat (atau apa yang dianggap seperti itu) akan menjadi isu yang penting bagi pengusaha seperti anda dalam tempoh 5 tahun akan datang. Industri pemakanan telah diberi amaran mengenai kesan buruk makanan segera di setiap sudut jalan di Amerika Syarikat. Tambahan pula dengan kekurangan aktiviti fizikal, ia telah membawa kepada wabak obesiti dengan kesan implikasi sosial dan kewangan.
Industri makanan mula bertindak berdasarkan kesedaran asas untuk menjadikan 'pilihan sihat dan pilihan yang mudah'.

Ini dapat dilihat melalui inisiatif seluruh dunia: - Di Amerika Syarikat Pentadbiran Makanan dan Dadah (FDA) mengeluarkan maklumat mengenai Akta Penjagaan Mampu , yakni kehendak persekutuan untuk pelabelan nutrisi pada menu.
Cadangan EU untuk Peraturan Maklumat Makanan masih dalam perbincangan di Majlis Eropah dan akan dilaksanakan di seluruh negara-negara Eropah.

Ini bererti pengusaha perlu bertindak. Bukan sahaja memastikan supaya tidak dipersalahkan kerana isu-isu kesihatan, 

No comments:

Post a Comment